Tasya

T.A.S.Y.A

Nama penuh, saya tak ingat. ๐Ÿ˜›

Sepupu saya ini berketurunan Indonesia.

Tak hairanlah Tasya mewarisi riak wajah comel gadis di sana.

Tiap kali sy bertemu dengannya, pasti saya tidak mahu melepaskan peluang untuk mengambil gambarnya ๐Ÿ˜›

Fotografi kanak2 memerlukan kesabaran dan perlu sentiasa bersedia.

Contohnya, Tasya tak boleh duduk diam lebih daripada seminit ๐Ÿ˜›

Semua gambarnya harus diambil dalam tempoh sesingkat itu.

Lebih seminit, Tasya akan berkata

“Ala,cukup2,taknak dah..”

Dan sebagai hadiahnya,terpaksalah sy mengajar beliau utk menggunakan kamera saya.

Info teknikal : Nikon D7000, 50mm 1.8D lens,SB900. Saya menggunakan Adobe Photoshop Lightroom 3 utk proses editing.

Tips DSLR

Tips bergantung kepada pemilik kamera itu sendiri sebenarnya. Lain kelengkapan lain caranya. Saya kongsikan tips umum shj.

1. Set ISO 800-1600 dan keatas, lebih baik gambar itu ‘noisy’ daripada kabur. Jika ada ‘flashgun’, ISO 400 sudah memadai.

2. Ada lens 50mm? @ 35mm @ ‘prime lens’ yg lain? Kalau ada, buka ‘aperture’ seluas-luasnya iaitu pada 1.8 @ 2.8 (Saya lebih suka 2.8 kerana dapat menyelamatkan gambar sekiranya titik fokus tidak tepat.Masih sharp)

Selamat mencuba!

2 thoughts on “Tasya

  1. tasya sangat fotogenik!,..siyes, die comel, pandai main mimik muke,.hehe,.

    dan semua gambar2 awak dalam blog ni, sangat2 cantik!,..bile lah sy dapat belajar photografi camni ek,.huhu,.

    semoga success selalu,.

Leave a Reply

