Nilai sebenar sekeping gambar

Kali ini saya tidak bersendirian , masuk bakul angkat sendiri, tentang nilai sekeping gambar yang,untuk sesetengah orang, amat murah.

Ini ialah sekeping surat yang telah ditulis oleh seorang pesakit kanser,juga seorang ibu dan isteri kepada sebuah keluarga yang masih muda.

Artikel ini menjadi hit di WordPress kerana begitu ramai orang membacanya dan menyatakan rasa simpati kepada penulis.

Bacalah.

Saya olah serba sedikit selepas diterjemah oleh Google Translate daripada surat asal yang ditulis dalam bahasa Inggeris.

July 2nd, 2011

Jeanine – 

Hari ini saya menulis untuk beberapa sebab. Saya mempunyai sedikit masa yang tenang pada ketika ini dan perlu untuk mengatakan tentang beberapa perkara. Saya akan meninggalkan surat ini kepada suami saya dan dia akan menyerahkan kepada anda apabila dia sudah bersedia.

Anda mengambil gambar perkahwinan saya, gambar kehamilan pertama saya dan bayi pertama saya. Saya juga pernah menghubungi anda untuk mengambil gambar anak kedua saya . Selepas mendapat harga dan menyedari saya mahu semua gambar-gambar seperti yang pernah diambil oleh anda kerana kami menyukai kerja anda – saya membuat keputusan untuk tidak membelanjakan $ 500 + – yang biasanya dihabiskan untuk potret dan cetakan dengan anda . Ketahuilah bahawa,saya membuat keputusan tersebut bukan kerana saya tidak menghargai anugerah mata anda yang istimewa, atau pengalaman yang kami tempuhi sepanjang sesi pengambaran yang cukup mengembirakan.

Minggu itu saya mengambil keputusan untuk TIDAK melakukan satu sesi dengan anda, dan beginilah saya membelanjakan wang.

Pada hari Ahad, saya telefon dan batalkan sesi kita. Isnin , saya keluar dan memotong rambut saya ($ 39 +), dan mewarnakannya ($ 65), Khamis,saya dapatkan rawatan kuku ($ 24), keluarga saya pergi keluar untuk makan malam di restoran yang agak mahal berharga $ 79 +. Untuk tempoh 4 hari sejak pembatalan sesi kita, sudah berjumlah lebih $ 200 untuk perkara-perkara yang tidak perlu. Kuku saya hanya mampu bertahan kira-kira 2 minggu, rambut saya gugur, dan tujuh minggu berlalu apabila saya mendapat panggilan telefon daripada doktor kami. Ia bukanlah sesuatu yang saya harapkan dan kanser telah merebak dengan cepat. Saya akan meninggalkan suami saya, seorang anak gadis 6 tahun dan 2 tahun – tidak oleh pilihan. Amat sukar bagi saya untuk bercakap tentang mengapa saya perlu menulis kepada anda.

Saya lawati laman Facebook anda dan posts anda tentang nilai sesuatu gambar dan jika saya dapat memberikan semua perkara-perkara yang saya telah beli selepas saya batalkan sesi saya dengan anda, dengan mengetahui apa yang saya tahu sekarang, dan mengambil sesi fotografi tersebut, maka … saya akan melakukannya dengan hati yang senang.

Sekarang masa saya sudah tamat dan tiada peluang lagi untuk saya. Jika di masa hadapan seseorang membatalkan sesi bersama anda – hasrat saya, anda berilah surat ini kepada mereka. Masa sangat terhad, ia pergi sebelum anda menyedari. Jika anda dikenakan bayaran $ 200 untuk sebuah gambarpun, ia tidak akan menyamai nilainya yang sebenar. Saya menyesal kerana memberi keutamaan untuk manikur kuku lebih daripada memori untuk anak dan suami saya.

Saya berterima kasih untuk apa yang anda telah berikan kepada kami dari gambar yang lalu. Saya mohon maaf kerana saya tidak melihat ia sebagai lebih daripada sekeping kertas saja sebelum ini.

Karen L.

Ini pula versi English.

Today I am writing for a couple of reasons.  I have some quiet time at the moment and need to get a couple of things off my mind.  I will leave this for my husband to deliver to you when he is ready.

You photographed my wedding, you photographed my first pregnancy and my first baby.  I contacted you awhile back to photograph my 2nd child and family.  After getting prices and realizing I would want all of the pictures as we love your work – I decided against spending $500+ – which is what I normally spend for portraits and prints with you..  Please know it is not because I don’t value your amazing eye, or how much we love the experience.

That week that I decided to NOT do a session with you, this is how I spent some money.

On Sunday I called and cancelled our session.  Monday I went out and got my hair cut ($39+tip), and colored ($65), Thursday I had my nails done ($24), my family went out to dinner at a somewhat expensive restaurant for no particular reason costing us $79 + tip.  This was just 4 days since canceling our session, already totaling over $200 for un necessary things.  My nails only lasted about 2 weeks, my hair is gone, and seven weeks passed when I got the phone call from our doctor.  It was not something I expected and the cancer has spread very quickly.  I will be leaving my husband, my 6 year old girl and my now 2 year old – not by choice.  It is very hard for me to talk about it which is why I need to write you.

I watch your Facebook page and your posts about the value of a photo and if I could give back all of those things that I purchased this few weeks after I cancelled my session with you, knowing what I know now, and have that session, well… I would do it in a heartbeat. 

Now my time is done and there are no more chances for me.  The next time someone cancels a session – my wish is that you forward this letter to them.  Time is fragile, it is gone before you know you had it.  If you charged $200 for one print it wouldn’t be enough for what it is actually worth.  I cringe to think that my priorities were a manicure over a memory to pass onto my babies and husband.

My love and thanks for what you have given us from past photos.  I am so sorry that I did not see it as more than paper until now.

Karen L.

untuk paparan sepenuhnya, anda boleh layari di sini

Fikir-fikirkan. 🙂

Dan dia sudah pergi buat selama2nya.

Saya berharap agar, tidak ada seorang pun daripada kita mengambil kesempatan atas surat ini untuk ‘menjual’ servis anda JIKA kualiti kerja anda(dan saya sendiri) masih belum di tahap yang memuaskan dan hanya mencemarkan industri dengan menawarkan harga yang tidak munasabah.

Hanya yang terbaik saja layak menerima surat sebegini, cuma, objektif saya ialah, inilah gambaran nilai sebuah gambar yang sebenar.

Leave a comment